maandag 10 april 2017

Dwalen door de souks van Marrakech

Foto 1: gewassen wol
De eerste dag dat ik hier was wilde ik de stad verkennen. Omdat ik dicht bij het Jemaa el Fna plein verblijf ben ik hier naartoe gegaan. Toen ik er was twijfelde ik wel een beetje of ik echt op het goede plein zat; het lijkt overdag totaal niet op wat je ziet op internet (wel trouwens als je op een dakterras van één van de restaurantjes gaat zitten). Meteen kwamen de henna vrouwen en de straat verkopers op me af. Die zijn me toch een partij opdringerig! Het beste is om ze niet aan te kijken en ze compleet te negeren, maar ik vond dat wel lastig aangezien ik hier voor een langere tijd blijf.

Na een rondje over het plein ging ik, op aanraden van mijn nichtje die hier al eens is geweest, de souks in. Dit zijn smalle straatjes met honderden kleine winkels waar van alles wordt verkocht: sieraden, kruiden, tassen, schoenen, kleding, magneten, etc. 



 
Foto 2: natuurlijke kleurstoffen
Ik heb gelezen dat je hier heel makkelijk kunt verdwalen en dat bleek ook zo te zijn. Toen ik de weg naar het plein vroeg, werd ik hier met een omweg naartoe gebracht; ik moest namelijk eerst even komen kijken waar degene aan wie ik de weg vroeg werkte. Dit bleek een plek te zijn waar schapenwol word gewassen en gekleurd en vervolgens wordt verwerkt in kleding en sjaals. De wol wordt gekleurd door natuurlijke kleurstoffen (zie foto 2) en daarna opgehangen om te drogen.


Foto 3: Gekleurde wol
Leuk om te zien hoor, maar meestal wordt er geld gevraagd voor dit soort dingen. En dat terwijl je er niet om vraagt. Uiteindelijk ben ik wel naar het plein gebracht en was ik maar 20 dirham kwijt (ongeveer 2 euro) en dat was het me wel waard na die 2 uur lang dwalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten